ERIS – Vremea – un joc între presiune și temperatură / Coordonate geografice și hărți digitale

Formatori: Vasile BERCU / Mircea BULINSKI – Facultatea de Fizică a Universitatii din București

Timp alocat:  1h30min

Scopul atelierului: Atelierul va prezenta două lecții din pachetul în limba română a programului “ERIS”. Primul pachet se referă la prezentarea unor noțiuni legate de meteorologie și starea vremii, dar și de acces la baze de date ce conțin informații meteorologice. Utilizarea acestora le permite elevilor să verifice diferite relații dintre presiune și temperatură, și folosind materiale simple, la îndemâna, aceștia vor putea construi instrumente pentru măsurarea temperaturii și a presiunii. / Al doilea pachet se referă la prezentarea interdisciplinară a interrelației dintre geografie-matematică-fizică-inginerie-informatică-științe sociale în abordarea unei teme din curriculumul școlar, de larg interes pentru elevi.

Publicul ţintă: profil general, gimnaziu și liceu.

Înscriere: On-line pe site-ul conferinţei. Selecția se va efectua conform opțiunilor și în ordinea înscrierilor.

Teme abordate în cadrul atelierului: meteorologie și starea vremii, presiune și temperatură, clima și influența ei asupra vieții sociale, prognoza meteo, condițiile atmosferice, mișcarea maselor de aer etc. / coordonate geografice, sistem de referință, hărți 2D – sisteme de conversie, estimarea poziției folosind GPS, harți digitale, găsirea de informații administrative sau culturale importante.

Descriere atelier, rezumat:

Primul pachet educațional va prezenta relația dintre două mărimi fizice, presiune si temperatură, precum și modul în care influențează starea vremii și pot oferi informații cu privire la previziunile meteorologice. Pentru a putea colecta informații cât mai precise despre starea vremii, au fost realizate un număr foarte mare de stații meteorologice care înregistrează și raportează diferiți parametri care descriu starea atmosferei. Bazându-se pe aceste date, oamenii d

e știință emit previziuni despre starea vremii, interpretând modul în care variază o serie întreagă de parametrii cum ar fi: umezeala aerului, nebulozitatea, direcția și viteza vântului etc. / Al doilea pachet educațional realizează o abordare STEM/STEAM a unor probleme de geografie, matematica-fizica si tehnologie integrate într-un context social și cultural. Investighează geometria coordonatelor geografice, matematica și fizica din spatele sistemelor de poziționare GPS și modul de utilizare a hărților digitale realizate prin aceste tehnologii pentru a obține diferite tipuri de informații geografice și socio-culturale.

Resurse necesare: WiFi si telefoane mobile