Dezvoltarea creativității prin predarea științelor în învățământul primar folosind metoda investigării științifice

Formatori: dr. Adelina Sporea si dr. Dan Sporea de la Institutul National pentru Fizica Laserilor, Plasmei si Radiatiei – Center for Science Education and Training (CSET)

Timp alocat:  3 ore

Scopul atelierului: Atelierul își propune să familiarizeze participanții, profesori din învățământul primar, cu metoda de predare prin investigare științifică, în scopul dezvoltării creativității copiilor din învățământul preșcolar și primar.

Publicul ţintă: cadre didactice din învățământul preșcolar și primar

Înscriere: On-line pe site-ul conferinţei. Selecția se va efectua conform opțiunilor și în ordinea înscrierilor.

Teme abordate în cadrul atelierului:

  • Profesori creativi. Elevi creativi
  • Factori care favorizeaza dezvoltarea creativitatii
  • Scurta prezentare a metodei de predare prin investigare stiintifica (Inquiry-Based Science Education – IBSE)
  • Investigare structurata, ghidata, deschisa: avantaje si dezavantaje
  • Modelul Barrow pentru evaluarea caracteristicilor IBSE

Descriere atelier, rezumat:

Atelierul va contine o sesiune introductiva in care participantilor le vor fi prezentate notiuni privind dezvoltarea creativitatii copiilor din invatamantul prescolar si primar, va fi prezentata metoda investigarii stiintifice folosita in predarea stiintelor si o suita de sesiuni practice prin care participantii se vor familiariza cu predarea stiintelor prin investigare structurata, ghidata, deschisa si vor discuta avantajele si dezavantajele fiecareia. Atelierul are si scopul de a familiariza cadrele didactice din invatamantul primar cu aspecte privind lucrul in grup, colectarea datelor experimentale si comunicarea rezultatelor. De asemenea, va permite participantilor sa interactioneze in elaborarea in comun a unor strategii didactice si evaluarea eficientei acestora. Atelierul va evidentia si rolul profesorului in acest tip de predare a stiintelor in invatamantul primar.

Atelierul se bazeaza pe rezultatele a doua proiecte europene: un proiect de cercetare referitor la dezvoltarea creativitatii copiilor in primii ani de scoala, proiectul CLS – Creative Little Scientists: Enabling Creativity through Science and Mathematics in Preschool and First Years of Primary Education (creative-little-scientists.eu), finantat de Comisia Europeană prin Programul Cadru 7, si un proiect de dezvoltare curriculara pentru predarea stiintelor in invatamantul primar, proiectul CEYS – Creativity in Early Years Science Education (ceys-project.eu), finantat prin programul Erasmus+.

Resurse:

www.education.inflpr.ro